Vårt förslag
"Skolan ska stimulera kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja att pröva och omsätta idéer i handling och att lösa problem"
"Skolan ska stimulera kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja att pröva och omsätta idéer i handling och att lösa problem"
Efter snart 12 år av att studera under den svenska läroplanen lämnar vi gymnasiet med en känsla av att dessa ord inte fullföljs. Vi känner inte att skolan stimulerar vår kreativitet, nyfikenhet och självförtroende. Snarare känner vi att skolan begränsar vår frihet, och uppmuntrar oss att memorera information kvantitativt. Så mycket information så snabbt som möjligt, för att sedan glömma bort allt när kunskapen har testats.

Bild: Wikicommons
Kreativitet ska uppmuntras snarare än att avråda. Elever ska använda och utveckla sin kreativa förmåga genom uppgifter som möjliggör detta. Exempelvis är skönlitterärt skrivande inte längre en del av kursplanen i varken Svenska 1, 2 eller 3 på gymnasiet. Istället ska eleverna lära sig att skriva endast vetenskapliga texter. Varför kan vi inte lära oss båda?
Det kognitiva lärandeperspektivet sker genom aktiv bearbetning av information, inte genom passiv memorering. Eleverna får mer mening och förståelse av sitt lärande genom att själva få utforska, skapa och ifrågasätta, vilket gör att kunskapen verkligen sätter sig på djupet. De kan då även relatera den nya informationen till sina tidigare erfarenheter.
Enligt ett kognitivt utlärningssätt hade en undervisning som bygger på förståelse, reflektion och utmanande av sina tidigare erfarenheter lett till långsiktig kunskap, snarare än kortsiktig kunskap för att prestera på provet.
Skolverket (n.d) skriver nämligen själva i läroplan (Gy11) för gymnasieskolan att "Skolan ska stimulera kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja att pröva och omsätta idéer i handling och att lösa problem".
Detta låter bra i teorin, men vår erfarenhet är att detta inte följs.
Vi uppmanar därför politiker att se över gymnasie- och grundskolans arbete i att främja kreativitet och stimulera långsiktig kunskap. Kanske behövs striktare och tydligare riktlinjer för hur detta faktiskt uppnås hos skolorna. Kanske behöver ni se över läroplanen och utvidga den för att uppmana lärare att lära eleverna och låta de utveckla sin kreativa förmåga.

Vi rekommenderar även att alla med inflytande i skolvärlden jobbar för en förändring där skolans fokus skiftar från att utgå från elevernas prestation till att eleven får regelbunden feedback baserat på sin egen utveckling. Kunskap bör nämligen inte mätas endast på proven, då detta främjar kortsiktig inlärning och memorering av information.
Vi uppmanar även skolor och lärare att se till att ni följer skolverkets riktlinjer. Se inte detta som tomma ord utan större betydelse. Se detta som grunden för ert arbete med att utveckla elevernas kunskap. Låt de skriva ett tal utan att använda trattmodellen. Låt dem drivas av inre och faktisk utveckling, snarare än att forma eleverna till robotar, kloner, där alla tänker likadant. Låt de utvecklas som människor och låt de vara kreativa.
- Kreativa Klassrum