När lärande reduceras till prestation
När betygen styr förlorar elever det som skolan ska bidra med – lärande och kunskap för livet
I det svenska skolsystemet har en tyst förskjutning skett. Det handlar inte längre främst om vad vi lärt oss, utan om hur vi kan mäta det. Proven har blivit centrala, betygen avgörande och elever förväntas prestera under ständig press. I teorin talas det om kunskap, men i praktiken är det ofta resultaten som styr undervisningen
Detta påverkar både hur vi lär oss och hur vi ser på oss själva. När elever främst lär sig för att klara ett prov snarare än att förstå ett innehåll, reduceras skolan till en kortsiktig prestationstävling. Kunskap som borde forma oss för livet blir istället något vi "klarar av", för att sedan glömma bort. Den djupare förståelsen, kreativiteten och möjligheten att utforska egna tankar får stå tillbaka till förmån för det som kan mätas.
Vi ifrågasätter inte behovet av struktur eller mål, men vi ifrågasätter vilket lärande som prioriteras. Vad händer när eleven inte längre tillåts vara nyfiken, utan lär sig att det viktiga är att vara "rätt"? Vad händer med den långsiktiga förståelsen när lärande blir ett medel för betyg, inte ett mål i sig?
Vi vill rikta ljuset mot denna utveckling. Vi vill visa att en annan skola är möjlig och nödvändig. En skola som sätter människan före systemet. En skola som ger plats för kreativitet, djup förståelse och livslångt lärande.

Bild: ChatGPT
På skolverkets hemsida står det att skolans uppdrag är att främja aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare. Är detta något som fullföljs? Eller är det tomma, vaga ord?
Våra erfarenheter efter snart 12 år av att studera på grundskole- och gymnasienivå är att, i många fall, drivs man mer av att prestera på prov och andra betygsgrundande uppgifter snarare än att lära sig. Man studerar intensivt och memorerar information inför prov, men efteråt sker minimal ansträngning från både elever och lärare för att behålla kunskaperna. Detta leder till att man glömmer bort stora delar av den kunskap man fått eftersom kunskapen varken underhålls eller har byggts upp på ett sätt som stödjer långsiktigt lärande.
Varför ska man då anpassa undervisningen till ett sätt att utveckla kreativa förmågor?
I studien Självkänsla och kreativitet i skolan (2014) från medicinska fakulteten på Lunds Universitet beskriver forskaren Eva Hoff, utvecklingspsykolog på institutionen för psykologi vid Lunds universitet, att "Enligt läroplanen är det femte kunskapskravet att undervisa eleverna så att de blir kreativa, men det finns ingen vägledning där om hur du når dit". Vad är "kreativitet"? Och hur åstadkommer man en kreativ undervisning?
Hon beskriver även att "man skulle kunna säga att lärandet i sig är en kreativ process. Du lär dig nya saker och sätter in dem i ett sammanhang. Utan den kreativa processen blir kunskap bara något du rabblar"
"Utan den kreativa processen blir kunskap bara något du rabblar"
Vad leder då en avsaknad av kreativitet och fritt tänkande i utbildningen till?
Hjärnforskarna Fredrik Ullén och Göran Lundborg menar, i artikeln Hjärnforskare: Därför är skapandet nödvändigt i skolan (Vi Lärare, 22-02-2022) att kreativt utövande ökar hjärnans plasticitet. Detta förstärker alltså våra intellektuella krafter och förmåga att ta till oss olika typer av kunskap.
Ifall elever inte får öva på kreativt utövande, fritt tänkande och utforska nyfikenhet för att istället lära sig memorera information för prov kommer eleverna ha svårare att ta till sig ny kunskap och få det att sitta livet ut.
Vår egen erfarenhet av skoldagen stämmer överens med denna. När man hjälper ett syskon med matteläxan är det helt plötsligt inte lika enkelt som det var på det där provet man skrev för två år sedan. Man memorerade de formler och system som krävdes av en i stunden, under provet, men nu, två år senare, har man inget för all tid man har spenderat framför matteboken. Detta är ett vanligt mönster som elever känner i dagens skolsystem.
Vi lär oss inte för livet, vi memorerar för proven och betygen.
Detta är något vi på Kreativa Klassrum vill vara med och förändra.
Källor:
"Läroplan för anpassade grundskolan". Skolverket. https://www.skolverket.se/undervisning/anpassade-grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-anpassade-grundskolan/laroplan-for-anpassade-grundskolan?
"Självkänsla och kreativitet i skolan", forskning.se. https://www.forskning.se/2014/09/08/sjalvkansla-och-kreativitet-i-skolan/