Kreativitetens roll 

22.05.2025

Hur kreativt arbete främjar motivation och personlig utveckling

Det är idag vanligt att elever frågar: "Hur mycket påverkar denna uppgift mitt slutbetyg?". Frågan illustrerar hur elevers motivation ofta är direkt kopplad till betyg, snarare än till själva lärandet. Vi ser en problematik med att elevers engagemang sällan styrs av inre motivation som kreativitet och nyfikenhet, utan snarare av externa krav, exempelvis att använda ett visst antal stilfigurer i sitt tal eller uppnå en angiven ordgräns. 

Bild: ChatGPT


Samtidigt säger Skolverkets läroplan (Gy11) tydligt att "Skolan ska stimulera kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja att pröva och omsätta idéer i handling och att lösa problem". Trots detta är vår upplevelse att dessa mål ofta hamnar i skymundan och inte förverkligas i praktiken. Genom vår skolgång, på flera olika skolor, har vi upplevt att kreativitet snarare begränsas än uppmuntras, till följd av strikta mallar, detaljstyrda uppgifter och specifika kunskapskrav.

När undervisningen är utformad för att mäta elevers prestation utifrån statiska kriterier blir det svårt för elever att finna en inre motivation till lärandet. Detta riskerar att leda till ett skolsystem som endast fokuserar på att uppfylla kriterier och memorera information, snarare än att främja förståelse och utforskande av det som faktiskt undervisas och väcker intresse.

I artikeln "Vikten av kreativitet i undervisningen!" lyfts det fram hur kreativitet i skolarbetet stimulerar både elevers motivation och engagemang, eftersom arbetet blir mer anpassat till elevernas egna intressen, förmågor och idéer. Artikeln föreslår att kreativitet främjas genom projektbaserat lärande, öppna uppgifter där eleverna får möjlighet att utforska olika tillvägagångssätt, samt genom kreativa miljöer som ger utrymme för skapande. Dessutom lyfter de fram hur kreativitet i undervisningen inte bara främjar motivation, utan också utvecklar viktiga färdigheter som kritiskt tänkande, analysförmåga samt personlig utveckling, något som i sin tur stärker både självförtroendet och självkänslan hos eleverna.

Vi hade önskat att skolan i högre grad ändrade sitt fokus. Istället för att stirra sig blind på betygsmallar, vill vi se en undervisning som ger elever utrymme för kreativitet, nyfikenhet och utforskande av egna intressen. Genom att göra detta kan man även byta riktning på vad elevers motivation grundar sig i, från yttre motivation om att uppfylla specifika betygskriterier till att finna en inre motivation om att vilja lära sig.

Källor: 

"Vikten av kreativitet i undervisningen", Värdegrundsportalen. https://www.vardegrundsportalen.se/blog/vikten-av-kreativitet-i-undervisningen 

Senaste blogginlägg i vår blogg

Bli först att läsa våra nyheter!

Vårt förslag

21.05.2025

"Skolan ska stimulera kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja att pröva och omsätta idéer i handling och att lösa problem"

2025 Kreativa Klassrum | Ett projekt på Viktor Rydberg Campus
Skapad med Webnode Cookies
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång